Who Killed the Electric Car?

Who Killed the Electric Car? – amerykański film dokumentalny z 2006 roku, którego reżyserem jest Chris Paine. Film dokumentalny o nieudanej próbie przemysłu motoryzacyjnego w celu stworzenia pojazdu elektrycznego.

Film zakłada, że istnieje spisek między firmami naftowymi, producentami samochodów i rządem, by zabić samochód elektryczny. Koncerny samochodowe, petrochemiczne, rząd Stanów Zjednoczonych i amerykańscy konsumenci blokują rozwój samochodów elektrycznych. Ukazanych jest wiele różnych modeli samochodów, głównie General Motors EV1, ale także innych modeli elektrycznych produkowanych dawniej przez firmy takie jak Nissan, Toyota, Ford, Honda, czy Chrysler, z których większość dziwnym zbiegiem okoliczności została po pewnym czasie odzyskana i zniszczona lub oddana do muzeów.

W filmie przedstawiono historię pojazdów elektrycznych i próbowano odpowiedzieć na pytanie czemu nie są popularne skoro nie zanieczyszczają środowiska i nie wymagają takiej eksploatacji surowców naturalnych jak samochody z silnikiem spalinowym?

Technologia produkcji aut elektrycznych była znana już w XIX wieku.
Poniżej auto hybrydowe Lohner-Porsche Mixte z roku 1902, napędzane dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi w przednich kołach.

Film ‚Who Killed the Electric Car’ skupił się na wysiłkach podejmowanych w latach 90. przez kilka koncernów motoryzacyjnych, w tym General Motors (GM), w celu opracowania ekologicznego, pozbawionego gazu pojazdu. W 1996 roku GM, wówczas największy na świecie producent samochodów, zadebiutował swoim pierwszym samochodem elektrycznym, nazwanym EV1. Był dostępny tylko w dwóch stanach, Arizonie i Kalifornii, i tylko do dzierżawy. W latach produkcji 1996-1999, wykonano łącznie około 2500 EV1. Pod koniec 2003 roku GM ogłosił, że uruchamia program EV1 i nie odnawia żadnych umów dzierżawy. Firma wymieniła wysokie koszty produkcji i utrzymania pojazdów jako przyczynę upadku EV1.

Jak mówią twórcy filmu samochody elektryczne mimo, że nie zanieczyszczały środowiska, były dosyć wydajne i rozwijały prędkość około 130 km/h, to w 10 lat niemal zniknęły z ulic.

W filmie wymienionych jest wiele powodów, dla których samochody elektryczne wciąż nie są popularne. Począwszy od konsumentów, którzy nie kupują aut elektrycznych z przyzwyczajenia do spalinowych i przez niższe ceny benzyny, poprzez lobby petrochemiczne i samochodowe, które zarabiając na ropie blokują rozwój elektrycznych samochodów np. poprzez kupowanie patentów na akumulatory.

W filmie wypowiada się także wiele celebrytów jeżdżących ekologicznymi samochodami, między innymi Mel Gibson i Tom Hanks oraz wpływowi amerykańscy politycy. Samochody zaprezentowane w filmie, które z jakichś powodów nigdy się nie przyjęły to oprócz EV1 także Nissan Hypermini, Toyota RAV4 EV i Honda EV Plus.

The Los Angeles Times napisał: „Wagoner powiedział, że największym błędem, jaki popełnił jako dyrektor generalny, było zabicie rewolucyjnego samochodu elektrycznego EV1, i zaprzestanie dalszych badań nad napędem hybrydowym. To przyznanie się jest bardzo bolesne dla zwolenników ekologicznych samochodów, którzy wiedzą, że GM zaprzepaścił swoją wczesną przewagę w technologii elektryczno-hybrydowej”

Piotr

Autor: Piotr

Piotr
List do Efezjan 6, 10-20

Komentarze na facebooku

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *